sobota, 14 lipca 2012

Gdzie najkorzystniej kupić złoto – lipiec 2012


Od mojego poprzedniego wpisu na temat cen złota mija ponad pół roku. Przez ten czas złoto straciło co prawda około 4,5%, ale wciąż niepodważalnie jest jedną z najpewniejszych inwestycji.
Mój poprzedni wpis polegał na obliczeniu średniej ceny kupna złota w sklepach internetowych, na aukcjach Allegro oraz w NBP i na tej podstawie wyznaczałem najkorzystniejsze miejsce do zakupu złotego kruszcu. Dzisiaj dodatkowo zwrócę uwagę na różnicę w cenach zależnie od wagi monety/sztabki.





W teście udział wezmą tylko sztabki i monety 24 karatowe, to znaczy o próbie 0,999 i większej. Dodatkowo odrzucamy złoto w dostawie terminowej, jego cena jest zazwyczaj niższa, ale jak pokazały ostatnie wydarzenia  nie warto ryzykować dla kilkudziesięciu złotych.

Sytuacja na rynku
Złoto, mniej więcej od 3 kwartału 2011 roku, jest w tendencji spadkowej. Jak już wspominałem, od poprzedniego wpisu mija pół roku, w tym czasie kruszec ten stracił na wartości blisko 4,5%. Obecnie uncja złota kosztuje około 1590 dolarów, przy cenie dolara równej 3,446 zł, daje to kwotę blisko 5480 złotych. Minimalna zmiana kursu dolara w okresie 10 stycznia – 14 lipca 2012 (ok 0,4%) jasno wskazuje że to złoto straciło na wartości. Ile? W złotówkach około 260zł na uncji, czyli wspomniane 4,5%.

W porównaniu użyję cen złota wyrażonych w złotówkach, ceny z dnia 14 lipca w dostawie natychmiastowej.

Sklepy Internetowe
Poprzednio porównywałem e-numizmatykę, kursyzlota.pl i fabrykęzłota. Dziś do rankingu dodam jeszcze jednego dilera, MWsilver, u którego ostatnio miałem przyjemność kupić srebrne monety, i transakcja przebiegła prawidłowo.

E-numizmatyka(Umicore)  5 668,17 zł

kursyzlota (Umicore)  5 661,22 zł

fabrykazlota (Umicore)  5 661,22 zł


Jak widzimy ostra konkurencja panuje w tym sektorze rynku, cena złota jest wręcz identyczna. Jak wygląda porównanie do kursu giełdowego? Różnica pomiędzy sklepami a giełdą wynosi 3,2%, i to jest marża dilerów złota, marnie, w poprzednim porównaniu było to 9%. Dilerzy biedują.

Allegro
Wezmę pod uwagę 5 ostatnio zakończonych aukcji złota w dostawie natychmiastowej. Ale nie... wchodzę na Allegro, zakończone aukcje a tam takie kwiatki jak uncja sprzedana za 2zł
od wspomnianego wcześniej specjalisty od dostawy terminowej. Dodatkowo króluje jeszcze kilku speców od dostaw 45-60 dniowych.
Nie wezmę pod uwagę tych aukcji, chociaż od początku planowałem i liczyłem na niższe ceny, jak ostatnio.

Zalecam szczególną ostrożność przy zakupach złota na Allegro!

NBP
Wspomnianego w poprzednim porównaniu Orła Bielika kupimy w banku narodowym za 6 153,37zł. Jest to cena za monetę uncjową. Cena wydaje się wysoka, marża wynosi w tym przypadku 11%, co ciekawe, także mniej niż pół roku temu.

Podsumowanie
Obecnie, przy zawirowaniach w polskim rynku dilerów złota, najpewniej i najkorzystniej kupować złoto u sprawdzonych dilerów. W sieci można znaleźć fora, na których wymieniane są opinie na temat sprzedawców. Bardzo zawiodłem się na Allegro, jeszcze raz odradzam tam zakupy złota, rynek wydaje się napchany dostawami terminowymi, co nie budzi zaufania. Jako najbezpieczniejszą alternatywę wskazuję Orły z banku narodowego, niestety, jego cena cena jest 8-9% wyższa niż złota bulionowego, czy to w sztabkach czy w monetach.

Uwaga:

19 komentarzy:

  1. ta uncja na Allegro za 2zł nie jest sprzedana - cena minimalna nie została osiągnięta

    OdpowiedzUsuń
  2. A co z tym portalem ??? Można go uznać za wiarygodny
    http://zloto.bullionvault.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. powierzanie przechowwania zlota na warunkach BullionVault nie jest bezpieczne.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam spore obawy co do kupna złota przez internet... Zawsze można trafić na oszusta. Zazwyczaj kupowałam bezpośrednio... tak najprościej. Przecież sztabki złota to nie takie byle co :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja akurat na takie sprawy patrzę trochę inaczej czyli przez pryzmat numizmatyczny. Mi bardziej zależałoby na na zdobyciu okazu czyli jakiejś złotej monety, to wtedy wiem, iż moja kolekcja by się znacząco powiększyła. Odkąd poznałem https://www.skarbnicanarodowa.pl/ to oczywiście nie ma dnia abym tam nie zajrzał.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli kupować złoto to tylko w sprawdzonych miejscach, nie bez powodu istnieją obawy co do zakupu w sieci. Zdarzają się niestety oszustwa, szczególnie przy zakupie sztabek.

    OdpowiedzUsuń
  7. Hm... prawdę mowiąc nie zdawałam sobie sprawy z tego, ze są jeszcze ludzie, którzy na poważnie inwestują w złoto. Ile można na tym zarobić o ile to nie tajemnica? Zachęcam do lektury bloga http://finansowynosacz.pl/

    OdpowiedzUsuń
  8. Zainteresował mnie bardzo ten wpis! Nie zatrzymuj się i rób swoje.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawy i interesujący wpis :)

    OdpowiedzUsuń
  10. mnóstwo inspiracji na tym blogu!

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten wpis jest bardzo ciekawy

    OdpowiedzUsuń
  12. Инстраграмм являться самой популярной площадкой для продвижения собственного бизнеса. Но, как показывает практика, люди еще чаще подписываются на профили в которых уже достаточное количество подписчиков. В случае если заниматься продвижение своими силами, потратить на это вы можете очень немало времени, потому гораздо лучше обратиться к спецам из Krutiminst.ru тут http://setka.pp.net.ua/forum/25-1256-1

    OdpowiedzUsuń
  13. Niezwykle cenne i bardzo wartościowe informacje.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ten wpis jest bardzo ciekawy

    OdpowiedzUsuń