poniedziałek, 16 lipca 2012

BGŻ Optima – moja pierwsza przygoda z funduszami inwestycyjnymi




Bank, który miał być nie mniejszym hitem jak Alior Sync trochę ostatnio stracił w moich oczach. Po likwidacji lokat jednodniowych, ostatnio zmniejszył oprocentowanie konta z 6.5% na 5.8%. Zmusiło mnie to do znalezienia alternatywy dla pieniędzy, które początkowo rosły na lokatach, a ostatnio z braku laku na koncie oszczędnościowym. Wybór padł na fundusze inwestycyjne, z dwóch powodów. Po pierwsze skusił mnie szczególnie jeden z nich, oferowanych przez Union Investments, po drugie, złożenie polecenia kupna jednostek uczestnictwa jest dziecinnie proste i zajmuje dosłownie kilka minut.

BGŻ Optima, o której już kiedyśpisałem, reklamował się jako bank dla oszczędzających. Co zatem z tego oszczędzania zostało, gdy najlepsza lokata oprocentowana jest na 6%? Pisałem ostatnio o polisolokatach,  wspominałem między innymi o tych z banku BGŻ. I to by było na tyle. Jednak nie, dosłownie obok lokat, jedno kliknięcie dalej, czają się łatwe do kupienia i zarządzania fundusze inwestycyjne.

W ofercie prezentowanej przez Optimę znajduje się 20 funduszy inwestycyjnych. Między innymi fundusze obligacji, akcji, pieniężnych, stabilnego wzrostu czy jeszcze inne, jak Globalny Fundusz Żywności i Surowców. Znajdziemy tam fundusze oferowane przez towarzystwa AVIVA, BPH, QUERCUS oraz UNION INVESTMENTS.

Dlaczego zainteresowałem się akurat tym sposobem inwestowania? Jak już wspominałem, z wygody i skuszony wyższym niż na lokacie oprocentowaniem. Wybrałem fundusz UniKorona Obligacje z TFI Union Investments, którego jednostka uczestnictwa kosztuje obecnie około 292 złote, a inwestować można już od 100 złotych. Fundusz wygląda na solidny, co potwierdzają liczby. W poprzednim roku zarobił 8,73%, w ostatnich 6 miesiącach ponad 5% a w ciągu ostatnich 30 dni 1%.

Opłaty, jakie ponosi kupujący to 2% opłaty manipulacyjnej.

Moje doświadczenia
Od dnia 13 lipca, czyli przez 2 sesje GPW (wtedy wyceniany jest fundusz), zyskał on na wartości 0.5%. Świetny wynik! Jeśli będzie tak dalej, to nic, tylko inwestować. Mam nadzieję że za kilka miesięcy będę mógł powiedzieć że była to udana inwestycja.

Chętnie posłucham jakie są wasze doświadczenia z funduszami inwestycyjnymi. Możne jest ktoś, kto w portfelu posiada wspomniany fundusz?


9 komentarzy: