piątek, 17 lutego 2012

Na czym oszczędzać, na czym nie warto

Pomiędzy oszczędzaniem pieniędzy a skąpstwem jest subtelna granica, której przekroczenie jest łatwe i czasem nawet niezauważalne dla oszczędzającego. Warto zadać sobie pytanie czy pieniądze które w ten sposób zaoszczędzę na pewno zostaną mi w portfelu, czy wydam je na coś innego. Warto też zastanowić się czy oszczędzenie paru złotych nie doprowadzi do niespodziewanych, o wiele większych wydatków.








Głównym problemem związanym z oszczędzaniem jest niechęć przed odmówieniem sobie czegoś. Oszczędzanie to sztuka wyboru, przed tym wyborem stajemy zawsze, gdy chcemy coś kupić. Osoba nierozsądna nie zastanowi się nad tym, czy rzecz ta jest jej niezbędna w tej chwili, czy może na nią poczekać jeszcze jakiś czas, i czy ten wybór jest najlepszym możliwym. Osoba oszczędna zastanowi się nad tym i wybierze w optymalny sposób.

Przykład? Mam stworzyć stronę internetową, muszę kupić domenę. Wiedząc że do ukończenia strony jest jeszcze kilka tygodni poczekam z zakupem domeny aż projekt będzie gotowy. Zysk? Te kilka tygodni które czekałem spowoduje że domena później kupiona będzie ważna dłużej.

Ostatnio złapałem się na tym że posiadam dwie domeny kupione 3 lata temu, pod którymi nic nie ma, kupiłem je jako inwestycja lecz nic z tego nie wyszło, polski rynek domen jest dziwny. Postanowiłem ich więcej nie przedłużać, zysk? 70 złotych rocznie na sztuce. Strata oczywiście jest, ale ją zawsze trzeba kalkulować. Ot, nie trafiony biznes.

Teraz przykład, na czym nie należy oszczędzać. Nie będę pisał że na zdrowiu, nie ta tematyka. Według mnie nie warto oszczędzać na tym, co jest niezbędne by przynosić zyski. Weźmy pod uwagę na przykład łącze internetowe. Oferty dostawców skonstruowane są tak, że różnica ceny pomiędzy łączem a łączem 4 razy szybszym wynosi około 10 złotych. Ta dycha miesięcznie to powiedzmy godzina pracy, 2 minuty dziennie. W tym przypadku zysk związany z wyborem tańszej oferty może okazać się mniejszy niż straty spowodowane dłuższą pracą, która znów spowodowana jest mniej wydajnym łączem internetowym.

Nie warto także oszczędzać pieniędzy na przyjemnościach, wszak pieniądz jest tylko środkiem, nie celem.

16 komentarzy:

  1. Wszystko 'pięknie-ładnie', tylko żeby za te 10,- miesięcznie nie siedzieć za dużo na facebooku ;)...

    W oszczędzaniu nie chodzi tak na prawdę o pieniądze, a o umiejętność utrzymywania dyscypliny. Jak mawia Tony Robbins: 'There are only two real pains in your life - pain of discipline, and pain of regret'.

    OdpowiedzUsuń
  2. w oszczędzaniu chodzi o pomnażanie i zwiększanie zasobów pieniężnych naszego portfela a wszystko w celu poprawy bytu i poziomu życia zapewniając jednocześnie zabezpieczenie na starość :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj! Świetny blog! Masz naprawdę dużo pojęcia o tym co piszesz! Ale przechodząc do tematu widzę, że również poruszyłaś kwestie oszczędzania. Ja również jestem na tym etapie rozważań i obiecałam sobie, że od września całkowicie zmienię swoje dotychczasowe nawyki w tej kwestii i tak oto w pierwszej kolejności zabrałam się za bieżące opłaty. Otóż w poprzednim miesiącu zakończyła się moja umowa z dotychczasowym operatorem i chciałbym znaleźć inną i to dużą tańszą opcję! Do tej pory wraz z mężem mieliśmy zwykłe abonamenty, które kosztowały Nas często ponad 100 zł z uwagi na to,że nie kontrolowaliśmy tego ile i gdzie dzwonimy...Obiecałam sobie, że w tym tygodniu się zajmę się poszukiwaniami i tak przeglądając różne oferty internetowe natrafiłam na <a href="https://toya.net.pl/mobilna>https://toya.net.pl/mobilna</a> , oferta wydaje się całkiem okej, ale problem jest taki,że nie wiem na jaką ofertę się zdecydować? Nie dzwonimy jakoś bardzo dużo, ale Mąż dość często korzysta z internetu więc na tym nam na pewno zależy.Na co Twoim zdaniem powinnam zwracać uwagę aby nie przepłacić za tego typu usługi? Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja uważam, że warto oszczędzać kupując produkty na promocjach, szukając wszelkich promocji a także można oszczędzić kupując np. tańsze kosmetyki, które nie zawsze są gorsze od tych droższych. Zapraszam do mnie http://chwilowkidoreki.pl/

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem przekonana, że na ubezpieczeniu nie warto oszczędzać gdyż tutaj wiele zależy od tego jaką pomoc możemy dostać w przyszłości. Do tego wybierając towarzystwo ubezpieczeniowe https://kioskpolis.pl/towarzystwa-ubezpieczeniowe/ musimy zapoznać się z tym co ma ono do zaoferowania.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja na ubezpieczeniu zaoszczędziłam sporo bo wzięłam ofertę z banku mojego coś takiego jak https://www.rankingubezpieczennazycie.pl/b/ubezpieczenie-na-zycie-w-getin-bank-co-zyskuje-klient/107.html i nie żałuję tej decyzji bo cena jest bardzo przyzwoita.

    OdpowiedzUsuń
  7. Na OC i AC warto oszczędzić, najtańsze znajdziesz tutaj, ja swoje znalazłam :) https://kalkulator.ubezpieczamy-auto.pl/kalkulator/oc-ac/

    OdpowiedzUsuń
  8. Na pewno nie warto oszczędzać na dobrej jakości jedzeniu, bo bez tego nigdy nie będziemy zdrowi i pełni energii. Ja osobiscie oszczędzam trochę na wodzie i dużo na kosmetykach. Polecam blog http://maszchwilke.pl/

    OdpowiedzUsuń
  9. Czasem lepiej jest kupować droższe rzeczy lepszej jakości, bo wystarczają nam na dłużej i wcale nie będziemy oszczędni kupując spodnie za 20zł. Głodni informacji o kredytach? Zapraszam na blog http://gotowkadolapki.pl/

    OdpowiedzUsuń
  10. Tutaj dobrze jest przeanalizować swoje priorytety i zastanowić się jakie wydatki są konieczne.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wpisy jak te są niesamowicie interesujące.

    OdpowiedzUsuń
  12. Na pewno koniecznie trzeba zastanowić się nad własnymi priorytetami.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ten wpis to prawdziwa skarbnica wiedzy.

    OdpowiedzUsuń